Terveyskeskuksessa on otettu käyttöön itseilmoittautumisautomaatti

Kalajoen terveyskeskuksessa on otettu käyttöön asiakkaiden itseilmoittautumisautomaatti keskiviikkona 20.4.2016. Automaatti nopeuttaa asiointia ja on helppo käyttöinen.
On tärkeää, että asiakkaat käyvät ilmoittautumassa, jotta hoitohenkilöstö tietää asiakkaan saapuneen. Itseilmoittautumisautomaatin avulla kukin asiakas voi hoitaa oman ilmoittautumisensa sellaisissa tilanteissa, joissa hänellä on jo olemassa oleva ajanvaraus lääkärille, hoitajalle tai röntgeniin. Mikäli henkilöllä ei ole olemassa olevaa aikavarausta, on tällöin asioitava perinteisesti palvelutiskillä.
Automaatin käyttöä ei tarvitse pelätä, sillä se on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja opastaa käyttäjäänsä. Automaatin avulla ilmoittautuminen on nopeaa mikäli henkilöllä on mukanaan kela-kortti tai viivakoodillinen ajokortti. Viivakoodin avulla järjestelmä hakee tiedon asiakkaalle varatuista ajoista, pyytää tarkistamaan asiakkaan tiedot, vahvistaa ilmoittautumisen suoritetuksi ja tulostaa tositteen. Ilmoittautuminen onnistuu myös ilman korttia syöttämällä henkilötunnus näppäimistön avulla. Automaatin avulla ei kuitenkaan voida muuttaa virheellisiä yhteystietoja, vaan ne on hoidettava entiseen tapaan palvelutiskillä.
Ensimmäisen käyttöpäivän jälkeen asiakkaat suhtautuivat automaattiin pääosin myönteisesti ja sen helppokäyttöisyys ilahdutti. Laite oli monille tuttu muun muassa aiemmilta vierailuilta Oulaskankaalla tai OYS:issa. Mieluista oli, että automaatin ansiosta ei enää tarvitse jonottaa yhdelle luukulle vaan asiointi on nopeaa ja nykyaikaista.
Vastaanoton henkilöstö on odottanut automaattia kovasti, sillä se vapauttaa aikaa muihin asiakaspalvelutehtäviin. Henkilöstö opastaa tarvittaessa laitteen käytössä.