Osoitetietoja käyttävät pääasiassa viranomaiset sekä kuljetusalan yritykset. Rakennusten osoitteista päättäminen on yleisesti katsottu kuntien tehtäväksi, vaikka lainsäädännössä asiasta ei ole kattavasti säädetty. Kalajoen kaupungilla osoiterekisteristä huolehtii paikkatietopalvelut yhteistyössä kaavoituksen ja rakennusvalvonnan kanssa.

Osoite annetaan pääsääntöisesti rakennuspaikkoina käytettäville kiinteistöille ja rakennuksille, sekä tarpeen mukaan myös muillekin kohteille. Osoite muodostuu tien-/kadunnimestä sekä osoitenumerosta.

Asemakaava-alueilla osoite muodostuu alueen kaavoituksen yhteydessä. Haja-asutusalueella osoite määritellään rakennushankkeen yhteydessä rakennuslupaa käsiteltäessä. Osoitetiedot toimitetaan rakennustietojen ohessa Digi- ja Väestötietovirastolle.

Osoitetietoja käyttävät myös turvallisuusviranomaiset navigoidessaan hälytyspaikalle. Valtakunnan tasolla osoitejärjestelmässä on havaittu puutteita erityisesti perinteisillä mökkialueilla sekä saaristossa. Osoitejärjestelmän tueksi Hätäkeskuslaitos on lanseerannut matkapuhelimiin ladattavan 112 Suomi -sovelluksen. Sovelluksen asennuksen jälkeen hätäpuhelun aikana Hätäkeskuslaitokselle lähtee koordinaatit sijainnistasi. Koordinaattien avulla avulla apu löytää perille osoiterekisterissä havaituista puutteista huolimatta. Sovelluksesta saat myös tarkastettua WGS84-järjestelmän mukaiset koordinaatit, jotka kannattaa kirjoittaa ylös sivupalkin linkin takaa löytyvään Hätäkeskuslaitoksen sijaintitietolomakkeeseen, joka kannattaa tulostaa ja kiinnittää näkyvälle paikalle asunnossa.