Kaksi kalajokista yritystä saavat Suomi 100 – tunnuksen käyttöönsä vuodeksi

Pisa Design saa tunnuksen siniselle pöytäliinalle ja Kala-Kalle savulohikukko-täyssäilykkeelle.
Elinkeinoelämä ja yritykset ovat aktiivisesti mukana Suomi 100 -juhlavuodessa ja virallisen Suomi 100 -tunnuksen omaavan tuotteen tai palvelun takana on aina tarina sekä yrityksen yhteiskunnallinen teko, joka vie Suomea eteenpäin.
”Erilaisilla tuotteilla on perinteisesti oma roolinsa merkkivuosien juhlistamisessa, niin myös Suomen itsenäisyyden juhlavuonna. Suomi 100 -tunnuksen omaava tuote ei ole pelkkä logo, vaan se sisältää aina yleishyödyllisen ulottuvuuden, joka on yrityksen itse miettimä yhteiskunnallinen osallistuminen. Myös itse tuotteella on oltava ymmärrettävä yhteys juhlavuoteen”, pääsihteeri Pekka Timonen Suomi 100:sta kertoo.
Pisa Design ja Kala-Kalle osallistuivat 100 hyvää Suomesta -äänestykseen, johon heidän tuotteensa valittiin 400 hakijan joukosta. Äänestyksessä oli mukana 202 tuotetta tai palvelua, joista oli tarkoitus valita yleisöäänestyksellä sata tunnuksen saajaa sillä periaatteella, mitkä saavat sata ääntä ensimmäisinä kasaan. Äänestys järjestettiin netissä keskiviikkona 15. helmikuuta kello 9, mutta koska palvelin ruuhkautui kovin kilpailun järjestäjät päättivät, että kaikki 202 yritystä saavat käyttöönsä tunnuksen.
Virallinen sopimus tunnuksen saamisesta tehdään vielä valtioneuvoston kanslian kanssa, mutta tunnus on jo yritysten käytettävissä.