Kalajoen kaupungin uudet verkkosivut on julkaistu
Kalajoen kaupunki on uudistanut verkkosivunsa. Sivusto on rakennettu loogiseksi ja käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi. Visuaaliseen ilmeeseen on panostettu ja käyttöön on otettu uusia toiminnallisuuksia.
Verkkosivujen uudistusprojekti potkaistiin käyntiin syksyllä 2015. Tavoitteena oli luoda verkkosivusto joka sisällöltään, käytettävyydeltään ja ulkoasultaan palvelee kaikkia kunnan kohderyhmiä. Lisäksi verkkosivuston haluttiin ilmentävän Kalajokea houkuttelevana asuinpaikkakuntana ja elinvoimaisena yritysten sijoituspaikkana.
Kaupungin uusien verkkosivujen suunnittelu, toteutus ja ylläpito kilpailutettiin avoimella menettelyllä kesä – elokuun 2015 aikana. Verkkosivujen teknisen toteutuksen ja visuaalisen ilmeen on toteuttanut jyväskyläläinen digitoimisto Valu Digital Oy. Verkkosivuston julkaisujärjestelmä on WordPress, joka on maailman suosituin julkaisujärjestelmä. Sivusto on toteutettu responsiiviseksi eli se skaalautuu eri päätelaitteisiin sopivaksi.
Käyttäjälähtöiset verkkosivut
Verkkopalvelu on rakennettu käyttäjälähtöisesti. Tiedon löydettävyyteen ja navigointiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Sivustolla on selkeä sivunhierarkia, joka auttaa sivustolla etenemisessä ja tiedon löytämisessä. Navigointiin on kiinnitetty huomiota myös päävalikkona toimivan megamenun, pikalinkkien ja murupolun avulla. Lisäksi sivuston otsikoinneissa ja tekstisisällöissä on pyritty käyttämään selkeää yleiskieltä. – Alusta asti suunnittelussa on yritetty huomioida käyttäjänäkökulma. Tutkimme vanhojen sivujen analytiikkaa, kävimme läpi asiakaspalautteita ja tutustuimme kuntien verkkosivuista tehtyihin tutkimuksiin. Saimme arvokasta tietoa mm. siitä, mitä sivuja eniten käytetään, mitkä sivut ovat piilossa ja mitä tietoa puuttuu. Esimerkiksi yhteystiedot on ”vanhan koulukunnan” kuntasivustoilla olleet perinteisesti hyvin piilotettu, kertoo Kalajoen viestintä- ja markkinointikoordinaattori Tiina Koivuranta. Uudella sivustolla yhteystiedot löytyvät ylävalikosta, etusivun pikalinkistä sekä palvelujen sivuilta.
Uusia toiminnallisuuksia sivustolla ovat muun muassa etusivulta löytyvä someseinä ja yrityspalveluiden toimitilarekisteri. Kaupungin sivustolla on myös tapahtumakalenteri, joka on integroitu Keski-Pohjanmaan Kirjapainon ylläpitämän KP24-tapahtumakalenterin kanssa. Uutiskirjeet otetaan käyttöön myöhemmin.
Visuaalisesta ilmeestä haluttiin selkeä ja moderni. Trendikkäällä ilmeellä vahvistetaan Kalajoen imagoa aktiivisena matkailukuntana. – Verkkopalvelu on osa kunnan maineenhallintaa, eräänlainen kunnan ”käyntikortti”. Siksi emme halunneet sivustosta virastomaista, Tiina Koivuranta selventää. Sivustolla on käytetty mielikuvia herättäviä kuvia ja valitut fontit ovat suosittuja webbifontteja tyylikkyyttä arvostavilla sivustoilla. Värimaailma on Kalajoen kaupungin graafisen ohjeistuksen mukainen oranssi ja sininen, jotka kuvaavat hyvin hiekkadyyneistään tunnettua merenrantakaupunkia.
Verkkopalvelu toimii vuorovaikutus- ja asiointikanavana
Uudistustyön tavoitteena oli myös pyrkiä vastaamaan uuteen kuntalakiin, jossa painotetaan kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä avointa ja selkeää viestintää. Tiedonvälityksen lisäksi verkkopalvelu toimiikin myös asiointi- ja vuorovaikutuskanavana. Kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamiskeinoja on listattu sivuille selkeästi. Palautteenanto on tehty helpoksi ja linkki palautelomakkeeseen löytyy jokaiselta sivulta. – Lisäksi olemme ottaneet verkkosivuprojektin myötä käyttöömme myös sosiaalisen median kanavia, joissa kerrotaan ajankohtaisista asioista ja niiden toivotaan myös kehittyvän kuntalaisten keskustelufoorumeiksi, lisää Koivuranta. Palautejärjestelmää tullaan edelleen kehittämään.
Uutta on myös chat-asiakaspalvelu. Chat-asiakaspalvelijat antavat tietoa kaupungin palveluista, opastavat asiakkaita navigoimaan sivulla sekä keräävät palautetta. Chat-asiakaspalvelijat ovat käytettävissä arkipäivisin klo 8 – 21 ja he palvelevat suomeksi ja englanniksi. – Aina kun verkkosivustoa uudistetaan, käyttäjät joutuvat opettelemaan uuden sivuston käytön ja tieto ei välttämättä heti löydy. Turvautukaa rohkeasti chat-neuvontaan, jos joku tieto on hukassa, Tiina Koivuranta rohkaisee.
Palautetta verkkosivuista voi antaa myös palautelomakkeen kautta, joka löytyy verkkosivuilta mm. yläpalkista. Lisäksi palautetta voi lähettää suoraan viestintä- ja markkinointikoordinaattorille. Palautetta otetaan erittäin mielellään vastaan.
Sivuston kieliversiot, englanti ja venäjä, julkaistaan myöhemmin helmikuussa.
Kalajoen kaupungin verkkosivuston sisällöntuotanto ja päivitys on hajautettu. Jokaisella palvelulla on omat vastuuhenkilöt ja sisällöntuottajat. Kukin palvelu vastaa omien sivujensa sisällöstä. Koko sivuston ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa viestintä- ja markkinointikoordinaattori.
Lisätietoja:
Tiina Koivuranta
Viestintä- ja markkinointikoordinaattori
Puh. 044 4691 360
tiina.koivuranta@kalajoki.fi