Kalajoki kisaa kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa!

Kalajoen kaupunki panostaa jatkuvasti markkinointiin varmistaakseen, että muuallakin Suomessa – ja ulkomailla tiedetään hienon kotikaupunkimme vetovoimatekijöistä.
Vuonna 2021 Kalajoki panosti erityisesti koulutusmarkkinointiin kampanjalla, jossa kaupungin hyvistä oppilaitoksista ja kouluttautumismahdollisuuksista kerrottiin uudella tavalla ja isommalle yleisölle.
Koulutuksen Kalajoki -kampanja oli menestys, joten sillä päätettiin osallistua valtakunnallisiin kuntamarkkinoinnin SM-kisohin. Kilpailun tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja muidenkin kuntien käyttöön.
Kampanjalla haluttiin kertoa Kalajoen laadukkaista oppilaitoksista, joista valmistuville on
tarjolla paljon työtä kunnassa. Sunnittelussa huomiotiiin, että opiskelupaikan valinta ei tapahdu tyhjiössä: siihen vaikuttavat muun perheen tilanne, opiskelupaikkakunnan palvelut ja asumismahdollisuudet, sekä tulevat harjoittelu- ja työllistymismahdollisuudet.
Kampanjaan haluttiin osallistaa opiskelijat itsensä. Innokkaita ja sanavalmiita nuoria löydettiin ja he pääsivät ääneen kolmella videolla. Videoilla esiintyy oppilaita Kalajoen lukiosta, Kalajoen kristillisestä opistosta sekä koulutuskeskus JEDUsta, kertoen opiskelusta ja vapaa-ajan mahdollisuuksista Kalajoella.
Kampanja toimi: se tavoitti 1.2.-7.4.2021 yli miljoona näyttökertaa ja noin 83 000 katselukertaa. Kalajoen lukion ja koulutuskeskus JEDU:n hakijamäärä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna. Kalajoen kristillisen opistoon hakijoita oli yhtä paljon kuin edellisenä vuonna. Toimivaksi todettua kampanjaa päätettiin jatkaa myös vuonna 2022!
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlistalle valitut työt julkaistaan 7.6.2022 ja voittajat
selviävät 14.9.2022 Kuntamarkkinat-tapahtumassa. Nyt ei muuta kuin jännittämään
kotikaupungin menestystä!
Tutustu Kalajoen ja muiden kisassa olevien kilpailutöihin