Ruokapalveluiden vuoden 2021 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset

Kalajoen kaupungin ruokapalvelut toteuttaa asiakaskyselyjä säännöllisesti vuorovuosina eri asiakasryhmille. Vuonna 2021 toteutettiin viikoilla 45–47 kaikille Kalajoen kaupungin perusopetuksessa oleville ala- ja yläkouluille sekä lukiolle sähköinen asiakaskysely.
Kyselyssä kartoitetaan muun muassa ruokailuaktiivisuutta, palvelun laatua, tyytyväisyyttä ruokatuotteisiin ja arviota ruokalistasta. Millaisena vastaajat kokevat ruokailutilanteen ja -ympäristön. Lisäksi he voivat antaa vapaassa osiossa kehitysvinkkejä ja ideoita sekä lähettää terveisiä ruokapalveluille.
Kyselyyn vastasi 602 alakoulujen oppilasta, 459 yläkoulujen oppilasta, 127 lukion opiskelijaa sekä 91 koulujen henkilöstöön kuuluvaa.
Ruokalistan laadintaa ohjaa kouluruokasuositukset. Kyselyyn vastaamisella on mahdollisuus vaikutta myös ruokalistaan johon tehdään muutoksia palautteet ja resurssit huomioiden. Vastaajat saivat valita nykyiseltä ruokalistalta kolme (3) suosikkiruokalajia ja kolme (3), ei niin mieleistä ruokalajia. Ruokalista suosikeiksi nousi alakouluilla uunimakkara, riisipuuro ja mehukiisseli sekä pyttipannu ja yläkouluilla pyttipannu, lihapyörykät sekä riisipuuro ja mehukiisseli. Broilerinugetteja ja tortillaa toivottiin myös ja niitä on mahdollista tarjota ”ruoka talon tapaan” päivänä. Myös kebab- ja kanaruokia sekä jälkiruokia toivottiin enemmän. Samoin pizzaa ja hampurilaista löytyi toiveruokien listalta. Vähemmän suosittujen listalla olivat muun muassa; kahden kalan keitto, kasvissosekeitto, uunikala ja kasvispihvit.
Kyselytulosten kooste löytyy kokonaisuudessaan tästä: Ruokapalvelun asiakaskyselyt asiakastiedote_22022022 (pdf).