Tervetuloa käyttämään Kalajoen kaupungin Chat-lääkärin vastaanottoa!

Chat-lääkäripalveluun pääset tämän sivun oikeassa laidassa olevasta vihreästä lääkärichat-painikkeesta.

Kalajoella aloitetaan 27.5.- 14.7.2020 kahden (2) kuukauden kokeilujakso vain Kalajoen ja Merijärven kuntalaisille tarkoitetusta chat-lääkärin vastaanotosta.

Chat-lääkärin vastaanotto on avoinna kuntalaisille arkisin klo 16-19 ja lauantaisin ja arkipyhinä klo 10-13. Tästä poikkeuksena  juhannuspäivä (20.6.2020). Chatissa käyty keskustelu on tietoturvallista, tunnistautuminen tapahtuu suomi.fi-palvelun kautta verkkopankkitunnuksilla. mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Chat-lääkärillä on käytössään sama potilastietojärjestelmä kuin potilaan asioidessa terveyskeskuksessa. Sen kautta lääkäri näkee potilaan laboratoriotulokset, lääkitykset ja hoitohistorian ihan samaan tapaan kuin terveyskeskuksen lääkärit potilaan kanssa asioidessaan.

Kalajoella ollaan oltu pitkään kiinnostuneita toimintojen monimuotoistamisesta ja tietoteknisten sovellusten hyödyntämisestä. Olemme etsineet yhteistyökumppania toimintaamme hyvinvointipalvelujohtaja Anne Mäki-Leppilammen aloitteesta ja päädyimme aloittamaan tämän pilotin VideoVisit Oy:n kanssa. Heiltä järjestyi sekä toimintaan vaadittava tekninen osaaminen että asiantuntijatyöpanoksen tarjoava toimija, LeLuCo Oy.

Kaikkiaan 3 kuukauden pituiseen koejaksoon sisältyy myös terveyskeskuksen hoitajille suunnattua neuvontaa. Arkipäivisin aamulla ja iltapäivällä hoidontarpeen arvion vaativassa rajapinnassa työskentelevät hoitajat voivat käydä vuoropuhelua potilaan tilanteesta chat-lääkärin kanssa. Lisäksi chat-lääkärin työpanosta voidaan hyödyntää muissa valikoiduissa tilanteissa, joissa tarvitaan hoitaja-lääkärityöparin yhteistyötä potilaan asian hoitamiseksi ilman varsinaista vastaanottokäyntiä. Pilotin aikana selkenee, missä mittakaavassa tätä yhteistyön mallia voimme hyödyntää ammattilaisen keskinäisessä yhteistyössä sekä lääkärin ja kuntalaisen välisessä keskinäisessä yhteistyössä.

Kalajokiset ja merijärviset kuntalaiset pääsevät valtakunnan etujoukoissa perusterveydenhuollossa testaamaan ilmaiseksi seuraavan 2 kuukauden ajan, millaisissa asioissa lääkäri voi auttaa heitä ilman, että tarvitaan varsinaista varattua aikaa ja käyntiä vastaanotolla. Todennäköisesti tähän toimintaan sopivia asioita ovat esimerkiksi hoidontarpeen arviot, terveysneuvonta, laboratoriokoetulosten tulkinta ja osittain reseptien uudistaminen.

On huomattava, että tämän kanavan kautta emme uudista unilääkkeitä, psykiatristen sairauksien hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä emmekä vahvoja kipulääkkeitä (ns. kolmiolääkkeet). Emme hoida ainakaan tässä vaiheessa alaikäisten asioita tämän toiminnon avulla, emmekä niiden iäkkäämpien potilaiden asioita, jotka tarvitsevat apua asiansa hoitamisessa toiselta henkilöltä. Chat-yhteydessä voi hoitaa ainoastaan omaa asiaansa.

Olemme iloisia voidessamme tarjota uuden kanavan terveydenhuollon ammattilaisten kanssa asiointiin. Parhaimmillaan monimuotoiset kanavat terveydenhuollossa sujuvoittavat kuntalaisten asiointia ja arkea. Mikäli tämä asioinnin väylä koetaan sujuvaksi ja tarpeelliseksi, voimme selvittää toiminnan jatkamisen mahdollisuuksia myös pidemmällä aikavälillä. Tämä asia selviää parhaiten siten, että toimintoa kokeillaan rohkeasti ja hyödynnetään täysimääräisesti. Tarjoamme uudenlaista apua ja pyydämme palautetta kokemuksista sähköpostilla osoitteeseen: hyvinvointipalvelut@kalajoki.fi