Kalajoen kaupunki myöntää vuonna 2022 kalajokisille (YTJ-järjestelmään merkitty yrityksen kotipaikka Kalajoki) yrityksille tukea erilaisiin kehittämishankkeisiin. Tukea myönnetään niin kauan kuin varattua määrärahaa (50.000 €) riittää jatkuvan haun perusteella. Haku päättyy kuitenkin viimeistään 15.12.2022.

Yrityksen kehittämistuet

Yritysten kehittämistukea voidaan myöntää enintään 5 henkilöä työllistäville yrityksille ja alkaville yrityksille. Tukea voi saada kalenterivuoden aikana 50 % arvonlisäverottomiin toteutuneisiin kustannuksiin, kuitenkin enintään 400 euroa kuhunkin seuraavista osa-alueista:

1. Yrittäjän tai yrityksen työntekijöiden koulutuskustannuksiin ja koulutuksesta aiheutuviin matkakustannuksiin (ei majoitus- ja päivärahakuluihin). Yrittäjien yhteisiä opinto-, koulutus- ja messumatkoja voidaan tukea isommalla kertasummalla; tällöin tuki on haettava etukäteen ja tuen suuruus harkitaan tapauskohtaisesti.

2. Sukupolven- ja omistajanvaihdoksiin (myös yrityksen arvonmäärityspalvelut), kansainvälistymiseen, tuotekehitykseen ja keksintöjen edistämiseen sekä muihin yrityksen kehittämiseen liittyviin ulkopuolisiin asiantuntijapalveluihin

3. Messu- ja näyttelykustannuksiin, internetsivujen toteutukseen ja uudistamiseen, esitteiden ja muun markkinointimateriaalin suunnitteluun ja valmistukseen sekä muihin markkinointikustannuksiin (ei kuitenkaan yrityksen omien työntekijöiden palkkoihin).

Avustus em. kustannuksiin voi olla yhteensä enintään 1.200 euroa yritystä kohden vuoden 2022 aikana.

Digiloikka-tuki

Edellä mainittujen avustusten lisäksi kehittämisavustusta voidaan myöntää yrityksen digiloikkaan niille kalajokisille yrityksille, jotka eivät ole ko. tukea aikaisemmin kaupungilta saaneet tai aiemmin saatu avustusmäärä digiloikkaan ei ole tullut täyteen. Digiloikkatuki on 80 % arvonlisäverottomista toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 640 euroa yritystä kohden seuraavasti:

4. Yrityksen digiloikkaa edistävät hankinnat ja palvelut, yrityksen digitaalisten yritystoiminnassa hyödynnettävien laitteistojen ja ohjelmistojen hankintaa, niiden käyttöönottoa ja koulutusta sekä tietoturvaa parantavat toimenpiteet. Tukea voi hakea myös digitaalisten kanavien käyttöönoton edistämiseen yrityksen markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Digiloikka-tuki ei ole tarkoitettu yrityksen olemassa olevien nettisivujen uudistamiseen, mutta uudistamiseen voi hakea kohdan 3 mukaista kehittämistukea. Digiloikka-tuki koskee yrityksen nettisivujen toteutusta, mikäli yrityksellä ei ole aiemmin toteutettuja nettisivuja käytössään.

Tuen myöntäminen

Tuen myöntämisen edellytyksenä on, että hakijayrityksen kotipaikkana on Kalajoki. Tukea voidaan myöntää vain sellaisiin kohteisiin, joihin ei ole saatu muuta julkista tukea esimerkiksi hankkeiden kautta. Tukea haetaan kuittien ja maksutositteiden perusteella, perustellen hankintojen merkitys yrityksen kehittämiselle. Tuki haetaan elinkeinopalvelulta sähköisen hakemuslomakkeen avulla.

Hakemuksessa tarvitaan mm. seuraavat tiedot: Yrityksen nimi, y-tunnus, yhteystiedot, sähköpostiosoite ja tilinumero mihin avustus voidaan maksaa. Hakemus lähetetään sähköisesti Kunta-Akkunan kautta.

Elinkeinojohtaja päättää tuen myöntämisestä. Tukipäätökset käsitellään kerran kuukaudessa. Tuki on yritykselle de minimis-tukea. Tuen viranhaltijapäätös toimitetaan  yrityksen tukihakemuksessa ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen ja julkaistaan kaupungin internet-sivuilla viranhaltijapäätösten kohdalla. Kalajoen kaupunki ilmoittaa maksetut kehittämistuet verottajalle.

Hae yritysten kehittämisavustusta täältä (vuoden 2022 haku aukeaa 1.3.2022)

Tukihakemuksissa sinua auttaa yritysasiantuntija Minna Kontro 040-5372989 tai minna.kontro@kalajoki.fi

Tunnistautuminen Akkuna-portaaliin

Tunnistautumisella todistat oman henkilöllisyytesi, kun hoidat henkilökohtaisia asioitasi. Suurin osa asiointilomakkeista edellyttää tunnistautumista. Tunnistautumiseen käytetään suomi.fi -tunnistautumista, jossa on vahva tunnistautuminen varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.

Ensimmäisen tunnistautumisen yhteydessä rekisteröidyt Akkuna-portaalin käyttäjäksi. Rekisteröitymällä Akkuna-portaalin käyttäjäksi saat käyttöösi Akkuna-portaalin Oma asiointi -tilan, jossa näet tunnistautuneena lähettämänsä asiointilomakkeet ja palautteet.

Kun tunnistaudut ensimmäisen kerran sinun tulee tutustua palvelun käyttöehtoihin ja hyväksyä ne.

  • Rekisteröitymisen voit käynnistää klikkaamalla ylhäällä näkyvää vihreää Tunnistaudu -painiketta
  • Rekisteröityminen käynnistyy myös, kun klikkaat jonkin tunnistautumista vaativan palvelun asiointilomaketta

Kun olet tunnistautuneena Akkuna-portaalissa, ylhäällä näkyvä sormijälki-kuvake on vihreä.

Asiointi akkuna-portaalissa

Jatkossa pääset sisälle akkuna-portaaliin ja omaan Oma asiointi-tilaasi kahdella tavalla:

  • klikkaa ylhäällä näkyvää vihreää Tunnistaudu-painiketta ja tunnistaudu tai
  • klikkaa jonkin palvelun tunnistautumista vaativaa asiointilomaketta

Voit kirjautua Akkuna-portaaliin myös henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella (sähköpostiosoitteella) ja salasanalla Tunnistaudu-painikkeesta aukeavassa näkymässä. Salasanan määrittelet itsellesi Oma käyttäjätilini -tilassa. Huomaa, että ennen kuin voit ottaa käyttöön kirjautumisen tunnuksilla, sinun pitää tunnistautua suomi.fi -tunnistautumisella  ja hyväksyä käyttöehdot. Huomaa myös, että vaikka olet kirjautuneena sisään, joudut tunnistautumaan erikseen niiden asiointilomakkeiden yhteydessä, jotka sen vaativat.