Nouseva  käyrä piirrettynä hiekkaan.
Starttiraha

Starttiraha

Starttiraha on aloittavalle yrittäjälle suunnattu harkinnanvarainen tuki. Sen tarkoitus on tukea aloittavan yrittäjän toimeentuloa päätoimisen yritystoiminnan alkuvaiheessa, kun yrityksestä saatava tulo on vielä vähäistä. Starttiraha kannustaa jatkamaan yrittäjänä. Mikäli päätät hakea starttirahaa yritystoiminnan alkaessa, kannattaa olla hyvissä ajoin yhteydessä yrityspalveluiden asiantuntijaan.

Starttirahan voi saada enintään 12 kuukauden ajalle ja tukea haetaan kuuden kuukauden jaksoissa. Tuki on peruspäivärahan suuruinen ja sitä maksetaan enintään viideltä päivältä kalenteriviikossa.

Voit saada starttirahaa yrittäjyytesi tueksi, jos

  • olet työtön työnhakija,
  • et ole työtön, mutta siirryt kokoaikaiseksi yrittäjäksi esimerkiksi palkkatyöstä, opiskelusta tai kotityöstä,
  • olet sivutoiminen yrittäjä ja laajennat yritystoimintaa päätoimiseksi ja
  • asut Suomessa ja perustat yrityksesi Suomeen.

Starttirahan myöntämisessä arvioidaan

  • yritystoiminnan päätoimisuutta,
  • toiminnan kannattavuutta ja jatkuvuutta,
  • valmiuttasi toimia yrittäjänä,
  • tuen tarvetta ja
  • yritystoimintaan mahdollisesti vaikuttavien lupien voimassaoloa.

Starttirahan jatkohakemuksen hyväksymisessä arvioidaan, onko yritystoimintasi alkanut suunnitellusti ja kuinka paljon toiminta on tuottanut tulosta.

Starttiraha haetaan kahdessa vaiheessa. Ennen päätoimisen yritystoiminnan aloittamista haetaan päätös starttirahasta. Yritystoiminnan alettua starttirahan maksatusta haetaan kuukausittain jälkikäteen erillisellä maksatushakemuksella.

Starttirahan ensimmäinen päätös kattaa tuen yleensä kuudelle kuukaudelle. Voit tehdä starttirahan jatkohakemuksen, jos tarvitset tukea vielä ensimmäisen päätöksen jälkeiselle ajalle.

Starttirahan myöntää alueesi TE-toimisto tai kuntasi työllisyyspalvelu, jos asuinkuntasi on mukana työllisyyden kuntakokeilussa ja kuulut sen kohderyhmään. Tuen maksaa KEHA-keskus.

Sähköinen hakemus on starttirahassa ensisijainen ja tulostettavia lomakkeita käytetään vain poikkeustapauksissa. Sähköisesti asioimalla voit jättää hakemuksen, vastata täydennys- ja lisätietopyyntöihin, täydentää hakemustasi omatoimisesti ja vastaanottaa päätökset. Jos asiointipalvelun käyttö ei ole mahdollista tai sinulla ei ole vahvaan tunnistautumiseen tarvittavia välineitä, voit hakea tulostettavalla lomakkeella.

Tutustu lisätietoihin ja täytä hakemuksesi huolellisesti.

Kuuntele