Erasmus+ project Job-Shadowing in Getafe, Spain
Published 10/18/2024 Modified 10/18/2024Osallistuimme Erasmus+ JobShadow jaksolle Madridin Getafessa, Leon Felip -koulussa.
Viikon aikana koululla oli meiltä Suomesta Raumankarin koululta kuusi oppilasta kahden opettajan kanssa meidän kahden JobShadow opettajan lisäksi. Lisäksi koululla oli Erasmus vieraita Ranskasta ja Italiasta. Heitä oli yhteensä neljä opettajaa 30 oppilaan kanssa. Meitä oli siis koululla iso kansainvälinen ryhmä.
Leon Felip koulussa on noin 860 oppilasta ja 68 opettajaa.
Maanantai 8.4.
Aamu alkoi Erasmus+ vieraiden esittelyseremonioilla. Kokoonnuimme kaikki yhdessä pieneen juhlatilaan, jossa jokaisen maan oppilasedeustajat essittelivät valmistamansa esittelyn koulustansa ja maastaan. Saatoimme olla ylpeitä omista nuoristamme. Esitys oli taitavasti koottu ja herätti ihastusta. Salista huokui ihastus, kun kaikki yhdessä näimme videon meille tuiki tavallisesta arktisesta merestä eri vuodenaikoineen.
Esittelyiden jälkeen saimme opastetun kierroksen koulun alueella. Tutustuimme luokkatiloihin ulkona ja kolmessa erillisessä rakennuksessa. Ulkona opetusta oli esimerkiksi koulun puutarhassa. Sinne oli tehty luokkatila, jossa oli liitutaulu kiinnitettynä tiiliseinään ja tuolit pensiden varjoissa. Liikuntatiloina oli kolme eri kenttää koulun piha-alueella ja kaksi pientä salia sisällä. Meidät otettiin vastaan sydämellisesti ja saimme kohteliaasti opastusta ellemme heti löytäneet oikeisiin paikkoihin.
Maanantaina olimme seuraamassa yhdellä oppitunnilla. Seurasimme biologian tuntia, jossa aiheena oli luonnon kiertokulku eläinmaailmassa. Oppimateriaali oli sähköisessä muodossa opettajalla, oppilailla oli vihkot, joihin he tekivät muistiinpanot. Omia tietokoneita oppilailla ei ollut käytössä.
Päivän lopuksi matkustimme Madridin keskustaan ja nautimme perinteisen lounaan eli kalmarivoileivän El Brillantessa. Lounas espanjalaisittain nauttitaan noin neljän aikaan koulun päätyttyä. Meille oli kuitenkin ystävällisesti järjestetty meidän omaan lounasaikaan kevyt lounas koulun kahviossa päivittäin Lounas oli tomaattipatonki tai perunamunakas kahvin kera.
Maanantaina saimme myös vierailla Prado -museossa espanjalaisnuorten toimiessa oppaina. Taideaarteet mykistivät kauneudellaan. Museo oli espanjalaisille nuorille tuttu kuvataiteen ja historian tunneilta. Heillä on huikea mahdollisuus tällaisiin oppitunteihin kansallisaarteiden äärellä.
Tiistai 9.4.
Kouluaamut alkoivat odottelulla portin takana. Portit aukesivat viisi minuuttia ennen koulupäivän alkua eli 8:25. Joka aamu kaiuttimista soi kuuluvasti popmusiikki. Musiikki kuului myös jokaiseen välituntiin. Nämä katkaisivat kivasti koulupäivää, mutta aiheuttivat kyllä muutenkin meluisaan koulupäivään lisää ääntä. Monella opettajalla oli käytössään mikrofoni, koska tunneilla, ainakaan yhdelläkään meidän seuraamistamme, ei ollut hiljaista edes opetushetkien aikana.
Pääsimme seuraamaan myös opetusharjoittelijan pitämää englannin tuntia. Ohjaava opettaja oli pitänyt saman tunnin malliksi kerran ja nyt opiskelija piti tunnin hänen seuratessa opetusta. Huomiota herätti kovasti kaiken ylöskirjaaminen yleensäkin kaikilla seuraamillamme tunneilla. Opettajat tekivät muistiinpanot kansioon jokaisesta vastauksesta, oli se sitten oikein tai väärin. Kaiken dokumentoiminen oli tärkeää tunneilla.
Keskiviikko 10.4.
Fernando de los Rios
Keskiviikkona pääsimme vierailulle viereiseen yhdistettyyn alakouluun ja esikouluun. Espanjalaislapset aloittavat eteläeurooppalaiseen tyylin koulutaipaleensa varhain. Pienimmät koululaiset olivat kolmevuotiaita. Kävimme seuraamassa kolmivuotiaiden opetusta. He opiskelivat englantia ja osasivat jo näin kouluvuoden lopulla vastata opettajan englanninkielisiin kysymyksiin lyhyillä lauseilla englanniksi. Tämä meitä hämmästytti kovasti. Kielitaito ei kuitenkaan ollut ollenkaan sen parempi espanjalaisilla nuorilla verrattuna meidän nuoriin. Espanjalaiset kollegat hämmästelivät suomalaisten nuorten kielitaitoa niin paljon vähemmillä kielenopetuksen tuntimäärillä. Olimmehan nyt nimenomaan tutustumassa monikieliseen kouluun, jossa tosiaankin opetusta annetaan englanniksi muun muassa historiassa. Tämä käytäntö on kuitenkin heillä muuttumassa ensi lukuvuodelle. He ovat todenneet oppimistulosten jäävän kuitenkin liian heikoksi oppimateriaalien ja opetuksen ollessa englanniksi oman äidinkielen sijaan. Alakoululaisillakaan ei ollut omia luokkia vaan lapset liikkuivat eri opetustiloihin oppiaineiden mukaan. Monella koululaisella oli vedettävä pyörillä varustettu koululaukku, pitihän sinne mahduttaa myös eväät. Kouluruokailua ei ollut järjestetty.
Torstai 11.4.
Torstaina meille oli järjestetty klassisen musiikin konsertti Madridissa. Samalla saimme tutustua kauniiseen Madridin keskustaan. Kävelimme paljon ja koko ryhmän kanssa, joten liikkuminen oli paljon myös ryhmän kasassa pitämistä ja hiukkasen odotteluakin. Me säntilliset suomalaiset olimme oppilaiden kanssa yleensä joukon kärjessä. Omat jännitykset aiheutti Real Madrid jalkapallopeli, jonka johdosta kaupunkien torialueet olivat vahvasti varusteltujen poliisisaattueiden turvaamat. Tämä aiheutti meidän isolle ryhmälle pieniä haasteita liikkumiseen. Odottelimme ja Lidia meidän Erasmus koordinaattorimme järjesteli turvallisia reittejä siirtymisiin.
Iltapäivänä tutustuimme Madridin nähtävyyksiin koko ryhmän kanssa kävellen. Saimme myös maistaa espanjalaisia herkkuja paikallisten suosimassa lounasravintolassa, jossa ruokalista oli vain espanjaksi. Tilasimmekin espanjalaiskollegojen suosituksia onnistuneesti. Illalla meille oli järjestetty vielä yhteinen pitkä illallinen lähellä koulua Getafen keskustassa. Heillä oli tapana yhteisillä illallisilla tilata jopa kahdeksan eri ruokaa, jotka pöydässä asetettiin jaettaviksi pöytäseurueelle. Torstaina sanoimme lopuksi jäähyväiset italialaisille ja ranskalaisille, heidän kotimatkansa alkoi perjantaiaamuna.
Perjantai 12.4
Aranjuez
Perjantaina lähdimme junalla kohti Aranjuezia, kuninkaan kesäpalatsia. Junalla liikkuminen oli todella sujuvaa ja perjantain liikkumisen teki vielä helpommaksi ryhmäkoon pienentyminen 80 hengestä pariinkymmeneen. Palatsi oli mykistävän kaunis. Kuulimme eri kuninkaiden persoonallisista tavoista. Opastus oli kuvataiteen opettajan pitämä ja saimme varrmasti enemmän erityisiä huumorinsävytteisiä tarinoita häneltä. Näiimme palatsin monen aikakauden ja tyylin mukaan tehtyjä huoneita. Aikamatka satojen vuosien taakse siis.
Palatsia ympäröi suuri vehreä puistoalue. Palatsi oli alunperinkin suunniteltu juurikin joen rannalle vesistön viilentävän vaikutuksen vuoksi. Mukava olikin kulkea auringonpaisteisessa puistossa ankkojen uiskennellessa viereisessä joessa. Isäntäperheet olivat valmistaneet piknikeväät nuorillemme ja espanjalaiset opettajat taas meille opettajille. Näin meille järjestyi ihana mieleenpainuva piknik. Tähän kauneuteen päättyi meidän järjestetty ohjelma.
Viikosta jäi kiitollinen mieli ja oma koulu vaikutti matkan jälkeen uusin silmin katseltuna kovin toimivalta.