-
MA: Matera ja koulu
Maanantaiaamuna kävelimme raikkaassa kevätsäässä italialaisen aamupalan jälkeen koulun pihaan, jonka pelikentillä oli jo täysi tohina menossa. Kyse oli koulun urheilukilpailuista. Koulun ala-aulassa meidät toivottivat tervetulleiksi ystävällinen tutoropettajamme Lorena ja koulun Erasmus-vaihdoista kertovat näyttelytelineet, joiden joukosta tunnistimme välittömästi kuvat omasta koulustamme. Kuvat ja tekstit vaihtojen kokemuksista pitävät hienosti koko koulun väen tietoisina tuoreimmista kansainvälisistä vaihdoista. Erasmus-materiaalien lisäksi perinteiseen koulurakennukseen oli saatu viihtyisyyttä esillä olevan taiteen, maalattujen seinien ja toisen kerroksen aulaan rakennetun viihtyisän kirjastonurkkauksen avulla. Kirjastonurkkaus toimi myös opiskelijoiden hiljaisen työskentelyn tilana.
Ennen päivän ensimmäisiä oppitunteja vaihdoimme tervehdyksiä ja ajatuksia viikon kulusta tutoropettaja Lorenan ja koulun apulaisrehtorin sekä rehtorin kanssa. Saimme kokonaiskuvan viikon ohjelmasta, italialaisen koulutussysteemin rakenteesta ja tutustumiskohteemme eli teknisen lukion erityispiirteistä. Pidimme hyvånä ratkaisuna sitä, että lukioikäisten opiskelijoiden on mahdollista valita, lähtevätkö he opiskelemaan perinteiseen teoreettiseen lukioon, perinteiseen ammattikouluun vai lukioon, jossa opiskellaan teoria-aineita, mutta jossa on mahdollisuus samalla opiskella myös valitsemansa alan käytännön opintoja.
Suuren koulun käytävät olivat hämmästyttävän rauhallisia. Ensin ihmettelimme, miten tämä oli mahdollista 700 opiskelijan ja kymmenien opettajien koulussa. Viikon kuluessa asia ratkesi: Sama opetusryhmä pysyi pääasiassa koko koulupäivän ajan samassa opetustilassa ja opettajat siirtyivät tilasta toiseen lyhyiden siirtymävälituntien aikana. Opiskelijat vaihtoivat luokkaa vain siirtyessään niin sanottuihin laboratorioihin, esimerkiksi tietokoneluokkaan, johon oli rakennettu lento- ja lennonjohtosimulaattorit.
Käytävillä ja luokissa oli paljon muutakin henkilökuntaa kuin vain opettajia. Käyvävillä oli valvojat rauhoittamassa liikkumista ja valvomassa, että vessoissa ei esimerkiksi tupakoitu. Myös luokissa oli erityiset valvojat sinä aikana, kun opettajat vaihtoivat luokkia. Oppilaat kävivät vessassa ja välipala-automaatilla lähinnä oppituntien aikana ja valvotusti. Hämmästelimme sitä, miten motivoituneilta ja hereillä olevilta opiskelijat vaikuttivat, vaikka he eivät juuri liikkuneet päivän aikana eikä heillä ollut myöskään mahdollisuutta oikeaan kouluruokailuun.
Koulupäivän jälkeen teimme kokonaiskatsauksen Materan vanhaankaupunkiin eli Sassiin. Kävelimme ja ihastelimme rakennuksia sekä ympäröivään luontoon avautuvia maisemia. Kaupunki oli henkeäsalpaavan kaunis. Sassin historiaan ja vanhankaupungin pelastusoperaatioon tutustuimme vielä aiheesta tehdyn valaisevan videon avulla. Luolatalojen arki ja alueen ainutlaatuisuus alkoivat valjeta meille.