Posts

Erasmus+ project "Coding and Robotics Made Easy" in Split, Croatia

Published 12/8/2023 Modified 9/23/2024

Maanantai 6.11.

Ensimmäisenä päivänä kokoonnuimme koululla aamulla kello 9. Paikalla olivat kurssimme opettajat Tome sekä Alenka. He esittelivät meillä Splitiä ja Kroatian koulujärjestelmää. Splitin esittelyn jälkeen Tome kertoi meille mitä tällä viikolla on luvassa, jonka jälkeen alkoi osallistujien esittelykierros.

​Meitä osallistui kurssille 11 henkilöä: 7 henkilöä Belgiasta, 3 Puolasta ja minä Suomesta. Kuulimme esittelyissä osallistujien kouluista ja kotimaistaan.

Splitissä useat koulut ovat hyvin täynnä, jolloin he ovat siirtyneet opiskelemaan kahdessa vuorossa. Oppilaat  ja opettajat ovat vuoroviikoin joko aamu- tai iltavuorossa. Näin kaikki oppilaat mahtuvat koulurakennuksiin ja luokkiin. Aamuvuoro alkaa noin klo 8 ja kestää noin yhteen. Iltavuoro alkaa noin klo 14 ja kestää noin 19-20 asti.

Ensimmäisen koulupäivän päätteeksi lähdimme porukalla kiertelemään pitkin Splitin rantaa, nauttimaan auringosta ja samalla verkostoitumaan ja tutustumaan toisiimme.

Tiistai 7.11.

Tiistaiaamu alkoi tutustumisella. Splitissä oli yhtä aikaa menossa toinenkin Erasmus-kurssi, joten tutustuimme pienen bingon avulla toisiimme.

​Bingon jälkeen pääsimme maistelemaan herkkuja kurssien osallistujien kohdemaista. Jokainen kertoi hieman mitä oli tuonut ja pääsimme maistamaan monenlaisia herkkuja.

Bingon jälkeen pääsimme maistelemaan herkkuja kurssien osallistujien kohdemaista. Jokainen kertoi hieman mitä oli tuonut ja pääsimme maistamaan monenlaisia herkkuja.
 
Herkuttelun ja tutustumisen jälkeen pääsimme kurssin varsinaiseen aiheeseen. Ensimmäisenä Tome kertoi meille Tekoälyn käytöstä ohjelmoinnissa. Hän näytti muutamia esimerkkejä käyttäen ChatGPT:tä ja Google Bardia, joita voidaan käyttää valmiiden koodien automaattiseen luomiseen. Jos tekoälyä käyttää koodien kirjoittamisen apuna, on tärkeää tarkistaa vaiheet tarkasti.
 
Tome kertoi meille erilaisista roboteista, joita on käyttänyt oppilaiden kanssa: Lego Mindstorm, Arduino robotit, Fishertechnik robotit sekä Microbittejä hyödyntävät Kitronik-robotit. Esimerkiksi näitä robotteja käyttäen voidaan koulussa opettaa ohjelmoinnin ja robotiikan avulla kriittistä ongelmanratkaisukykyä, ryhmätyötaitoja ja luovuutta.

Pääasia tiistain oppitunnilla oli 3D-piirtäminen ja -tulostaminen. Kroatiassa kouluissa käytetään jo paljon 3D-tulostusta, erityisesti erilaisissa koulun projekteissa ja kerhoissa. Pääsimme kokeilemaan Googlen ilmaista SketchUp piirto-ohjelmaa, jolla harjoittelimme ohjeiden mukaan piirtämistä sekä mallinsimme jokainen omat avaimenperät. 

Keskiviikko 8.11. 

Keskiviikko-päivä meni Scratch-ohjelman parissa ohjelmoiden. Teimme useita erilaisia ohjelmointiharjoituksia Scratchin avulla. ​Päivän isoimpana tehtävänä oli koodata pienet omat pelit, joita myös pääsimme hieman pelailemaan.

Iltapäivällä oppitunnin jälkeen lähdimme porukalla ulkoilemaan ja tutustumaan Marjan-kukkulaan, joka sijaitsee Splitin vasemmalla puolella. Kukkulalla menee paljon erilaisia ulkoilureittejä sekä kävelijöille että pyöräilijöille. Kukkulalta on upeat näkymät sekä Adrianmerelle että Splitin kaupunkiin.

Torstai 9.11.

Torstaina koodasimme Microbittejä apuna käyttäen. Ensimmäisenä kokeilimme erilaisia harjoituksia pelkkiä Microbittejä käyttäen. Ohjelmoimme esimerkiksi nopan ja lämpömittarin.

Seuraavaksi liitimme Microbitin Kitronik Move Motor -robotteihin. Jotta robottia pystyy ohjelmoimaan, täytyy ensimmäisellä kerralla Mikrobitin ohjelmointiohjelmaan hakea lisäosa. Kokeilimme saada robotin liikkumaan ja kääntymään. Robottiin saa myös valoja ja ääntä, sekä siinä on mukana pari sensoria: Ultrasoni-sensori etäisyyden mittaamista varten sekä sensori viivan seuraamista varten. Viimeisenä harjoituksena oli pieni kilpailu, jossa oli rakennettu rata. Robotti täytyi saada liikkumaan lähtöpisteestä eteenpäin, kiertämään esineen ja palaamaan takaisin lähtöpisteeseen. 

Perjantai 10.11.

Viimeisen päivän vietimme opettajamme Tomen koululla.. Pääsimme tutustumaan luokkahuoneeseen, jossa opetetaan teknologiaa, tietotekniikan luokkaan sekä Tomen robotiikka “paratiisiin”.

Huoneessa oli esille monenlaisia materiaaleja ja robotteja, 3D-tulostin, sekä keskellä huonetta oli suuri rata, jossa pääsee kokeilemaan erilaisten robottien toimintaan. 

​Tome esitteli meille Legorobotteja sekä kertoi Kroatian robotiikkakilpailusta, johon koulu on useana vuonna innokkaasti osallistunut. Kyseinen koulu on rahoittanut suurimman osan robotiikkaan tarvittavista materiaaleista hankkeiden kautta.

Lopuksi saimme vielä muistoksi mallintamamme avaimenperät, jotka Tome oli tulostanut 3D-tulostimella. ​Viikko oli antoisa ja sisälsi monia mukavia hetkiä uusien tuttavien kanssa sekä tunneilla että vapaa-ajalla.

Share page:
Kuuntele