Posts

Erasmus+ project “Embracing/Sharing Cultures from a Digital and Green Perspective (ESCAPE)” in Lenart, Slovenia

Published 10/17/2024 Modified 10/17/2024
Students from various schools

Maanantai 8.4.

Aamulla tapasimme ensimmäistä kertaa muiden maiden Erasmus-osallistujat OS Lenart -koulun pihalla. Slovenian host-viikossa mukana olivat meidän lisäksi oppilaita ja opettajia Bad Harzburgista (Saksa), Chavesista (Portugali) ja Bardejovista (Slovakia). Alkuun meidät toivotti tervetulleeksi koulun rehtori Simonan tulkkauksen kera. Oppilaat pääsivät myös tutustumaan toisiinsa erilaisten leikkien kautta. Tämän jälkeen pienenä yllätyksenä ohjelmasta poiketen saimme esitellä muille omaa maatamme ja kotikuntaamme, mutta meidän viisi oppilasta selviytyivät siitä hienosti.

Pienen välipalatauon jälkeen Simona antoi meille hyvän tietopaketin Slovenian itsenäisestä taipaleesta. Erityisen ylpeitä he ovat omista urheilijoista. Liikunnanopettajina pääsimme seuraamaan ulos (26 asteen ihanaan lämpöön) jo Kalajoella käyneen Andrejin jalkkistuntia. Sitten olikin jo klo 14 ja pääsimme syömään koululounasta.

Virallisen kouluajan loputtua oppilaat jakaantuivat neljään workshopiin. Ruuanlaittopisteellä tehtiin ruokaa ylijäämäruuasta jokaisen maan reseptin mukaan (meiltä oli perunarieskaohje). Puutarhapisteellä istutettiin koulun kasvimaalle yrttejä ja salaatteja. Myös puutarhavaja sai uuden suojapinnan valttauksen myötä. Ompelupisteellä oppilaat valmistivat pienen laukun vanhoista kankaista. Multimediapisteen oppilaat ottivat kuvia ja videoita toisten toiminnasta.

Lenartin tutustumiskierros käveltiin edelleen helteisessä säässä. Pysähdyimme myös koristeelliseen (ja viileään) kirkkoon. 40 prosenttia lapsista käy saamassa uskonnonopetusta kirkossa, koska koulussa sitä ei anneta lainkaan. Lopuksi oppilaat lähtivät vielä tutustumaan kaupunkiin QR-kooditehtävien avulla.

Tiistai 9.4.

Aamupäivän aikana oppilaat saivat eilen aloitetut workshopit valmiiksi. Välipalatankkauksen voimin kävelimme helteessä kolmen kilometrin päähän maatilavierailulle. Tutustuimme maatilan toimintaan “From field to our kitchen table” -teemalla. Näimme myös miten perinteinen Gibanica-piirakka valmistettiin, jonka maku oli taivaallinen. Saadut kilokalorit kulutettiin paluumatkalla, jotta jaksoimme syödä koululounaan.

Seuraavaan kohteeseen pääsimme bussilla lähikylän ekofarmille. Siellä kasvatettiin vuohia ja lampaita sekä pellavaa. Farmi toimii samalla opetustilana tuleville ekofarmareille. Pääsimme kokeilemaan myös lampaanvillan huovutusta. Tämän jälkeen oppilailla alkoi vapaa-aika ja opettajat lähtivät vielä vierailulle paikalliselle teetuvalle. Saimme nauttia yrttiteetä upeissa vuorimaisemissa, jotka ylettyivät Itävaltaan saakka. Omistajapariskunta esitteli meille puutarhassa yrttejä ja niistä valmistettuja tuotteita. Saimme ostaa niitä myös kotiinviemisiksi.

Keskiviikko 10.4.

Klo 6.30 lähdimme bussilla Blediin, missä pääsimme näkemään Slovenian tunnetuimman järvimaiseman. Vierailimme kirkkosaaressa, jonne siirryimme perinteisillä värikkäiksi maalatauilla Pletna-veneillä (18hlö/vene). Järvellä on perämoottorit kielletty, joten sitä souti venekuski seisaaltaan veneen perältä. Matkalla ihailimme järven pohjoisrannalla sijaitsevaa Bledin linnaa, joka on 130 metrin korkeudessa.

Päivällä siirryimme pääkaupunki Ljubljanaan. Teimme opastetun kävelykierroksen, joka päätyi linnaan. Sinne nousimme näköalahissillä - ylhäältä näimme koko Ljubljanan. Ennen vapaata ostoskierrosta pääsimme illusinaatio-taloon kokemaan useita erilaisia aisteja harhauttavia asioita. Pitkä päivä päättyi Lenartiin klo 22.

Torstai 11.4.

Aamun ensimmäisen oppitunnin saimme olla seuraamassa äidinkielen ja englanninkielen tunteja. Pääsimme esimerkiksi osallisiksi kertaamaan heidän Lontoon matkaansa. Välipalan jälkeen matkasimme lähikaupunki Ptujiin, joka on yksi Slovenian vanhimmista kaupungeista. Käveltyämme opaskierroksen Drava-joen varrella vanhan kaupungin nähtävyyksillä, menimme syömään meksikolaiseen Poncho-ravintolaan itävaltalaista schnitzeliä.

Matka jatkui Slovenian 2. suurimpaan kaupunkiin, Mariboriin, joka myös on Drava-joen varrella. Tällä kertaa oppilaat toimivat meidän oppaina esitellen meille keskustan vanhaa kaupunkia. Lopuksi saimme kauan kaivattua vapaa-aikaa ja pääsimme shoppailemaan. Ennen kotiin lähtöä opettajat kävivät yhdessä illallisella.

Perjantai 12.4.

Koululle oli saapunut paikallinen radiotoimittaja tekemään juttua Erasmus-projektista. Toimittaja haastatteli niin oppilaita kuin opettajia. Sitten siirryimme koulun takapihalle istuttamaan ystävyyden puun (lehmus).

Seuraavaksi siirryimme bussilla tapaamaan kaupunginjohtajaa. Hän ei ottanutkaan meitä vastaan perinteisesti kaupungintalolla, vaan läheisellä Zavrh-kukkulalla, missä sijaitsi museo ja observointitorni. Siellä meille näytettiin Lenart-aiheisia videoita ja tarjottiin kotitekoisia voileipiä. Paikallinen televisio kuvasi tapahtumia ja haastatteli myös muutamia oppilaita. Saimme kaupungilta muistoksi pienet lahjakassit ja rohkeimmat kiipesivät vielä lopuksi ylös torniin ihailemaan maisemia.

Koululle palattuamme oli aika katsoa oppilaiden tekemät video- ja kuvakoosteet viikon aikaansaannoksista. Testasimme AhaSlidesin avulla, kuinka hyvin muistimme viikon aikana läpikäymiämme asioita Sloveniasta. Jokainen sai myös Erasmus-todistuksen. Lounaan jälkeen oli läksiäisjuhlan vuoro. Koulun ruokasali tyhjennettiin pöydistä ja tuoleista, jotta yhteistanssiminen saattoi alkaa. Viimeisen illan oppilaat viettivät vielä yhdessä Polena-puistoalueella. Jälleen oli luotu uusia, jopa läpielämän kestäviä ihmissuhteita sekä saatu hienoja kokemuksia uudesta kulttuurista. Niin kielitaito kuin rohkeus kohdata ihmisiä kehittyi suurin askelin tämän viikon aikana.