Ryhmä- ja oppilaskohtainen tuki
Perusopetuksen oppilaalla, jonka oppimisen tukeen ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä, on mahdollisuus saada oppilaskohtaista tukea.
Ryhmä- ja oppilaskohtainen tuki
Oppimisen tuki peruskouluissa uudistui 1.8.2025 alkaen. Tuen painopistettä siirretään varhaiseen ja ennaltaehkäisevään toimintaan. Lukuvuosi 2025-2026 on siirtymäaikaa, jolloin koulut ja opettajat suunnittelevat ja kehittävät uuden mallin mukaista tukea.
Opetuksen järjestäjän on varattava lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuvassa suunnitelmassa yhteensä vähintään 0,122 opetustuntia koulun oppilasta kohden viikossa yleiseen tukiopetukseen, erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä ja opetuskielen tukiopetukseen.
Opetushallitus määrää opetussuunnitelman perusteissa tarkemmin oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä sekä ryhmäkohtaisista tukimuodoista.kaan oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, koulun on tarjottava sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppilaan omassa opetusryhmässä.
Oppilaalle omassa opetusryhmässä annettava tuki voi olla yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta tai erityisopettajan antamaa opetusta.
Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, oppilas voi saada myös yksilöllisiä tukitoimia. Tämä oppilaskohtainen tuki voi tarkoittaa esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa. Oppilaskohtaista tukea voivat olla myös tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erilaiset apuvälineet.
Oppimisen tuen järjestelmän tavoitteena on varmistaa, että kaikki perusopetuksen oppilaat voivat osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän eli koko perusopetuksen.
Opettaja suunnittelee ja toteuttaa opetusta ryhmän tarpeiden mukaan. Ryhmässä annettavia tuen keinoja voivat olla esimerkiksi opetuksen eriyttäminen, samanaikais- ja yhteisopetus ja oppimisympäristön esteettömyyden ja saavutettavuuden parantaminen. Eriyttäminen tarkoittaa opetuksen muokkaamista oppilaan tarpeisiin esimerkiksi opetusjärjestelyjen, oppimisympäristön, opetusmenetelmien, materiaalien tai arvioinnin käytänteiden avulla. Samanaikais- ja yhteisopetuksessa useampi opettaja, kuten luokan- ja erityisopettaja, opettavat yhdessä.
Tätä oppimisen tuen mallia toteutetaan kaikilla Kalajoen perusopetuksen kouluilla.
Toimintaohje
Lisätietoja: Pedagogisen tuen koordinaattori Raija Parkkila 0444691606 Koulujen rehtorit ja johtajat
Maksullisuuden tiedot
Palvelu on ilmainen.